Ustrasana

Ustrasana

Ustrasana is een wat diepere achterover buiging. De gehele voorzijde van het lichaam wordt opgerekt, maar doordat je knieën stevig op de grond staan, kan je de buiging mooi verdelen over je gehele wervelkolom.

Hoe in de asana te komen? 

  1. Ga op je knieën zitten.
  2. Je knieën zijn op heupbreedte en je duwt de toppen van je voeten goed de mat in.
  3. Plaats je handen, met de vingertoppen omlaag, op je bekken.
  4. Draai je schouderbladen goed naar elkaar toe en verleng je flanken.
  5. Lift dan vanuit je borstbeen eerst omhoog en beweeg dan rustig naar achter.
  6. Duw je benen ondertussen voor je gevoel naar voren. Je hebt dus twee

tegengestelde bewegingen. De bovenbenen gaan naar voren en de rug buigt naar achter.

  1. Als je ver genoeg naar achter gebogen bent, kan je je handen op je hielen plaatsen. Voelt dit niet goed, dan houd je de handen in de onderrug of krul je de tenen in de mat en pak je je enkels.
  2. Trek de navel licht in naar binnen, zodat je buikspieren actief blijven.
  3. Als het goed voelt, kan je je hoofd ook naar achter bewegen.

 

Uit de asana

  1. Trek je kin naar je borst.
  2. Adem uit en breng je bovenlichaam weer rechtop.
  3. Je kan ook je billen naar je hielen laten zakken. Dit is minder belastend voor je rug.

 

De fysieke kant van de asana

Dit is een houding met vele voordelen voor het lichaam. Je verlengt de hele voorzijde van het lichaam, bovenbeen spieren, liezen, buik, borst en voorkant van de schouders worden allemaal opgerekt. De mobiliteit van de wervels wordt verbeterd en lage rugklachten worden verlicht. Armen, schouders en rug worden versterkt. De borst wordt flink geopend. Daardoor werkt deze houding heel gunstig op het ademhalingsapparaat. Als je problemen met je longen hebt, verkouden bent of last hebt van slijm in de longen, is dit een hele goede houding om te doen. De organen in de buik worden versterkt en er is een toename in bloedtoevoer naar nieren en eierstokken. Deze houding kan ook erg lekker zijn, als je last hebt van de menstruatie.

 

De esoterische kant van de asana

Ook esoterisch gebeurt er een hoop in deze houding. Alle chakra’s worden geactiveerd en geopend aan de voorzijde. Dat kan er voor zorgen dat deze houding in het begin behoorlijk oncomfortabel kan aanvoelen. Er gebeurt energetisch een hoop in je lichaam en dat kan overweldigend zijn. Blijf goed doorademen en neem waar wat er in je lichaam gebeurt. Je gooit jezelf bijna letterlijk open in deze houding, daarmee stel je jezelf open, maar de chakra’s die niet helemaal lekker doorstromen kunnen gaan protesteren. Dit is per persoon heel verschillend, voel dan ook voor jezelf, wat er met jou gebeurt.

BEKIJK DE VIDEO