Meditatie | Introductie

geplaatst in: Meditatie | 0

Meditatie Introductie

Meditatie, je hoort er steeds meer over, maar wat is het eigenlijk? Meditatie is een heel belangrijk onderdeel van de klassieke yoga. Het zijn de laatste drie stappen op het achtvoudige pad van Patanjali. Hoewel het een groot onderdeel van de yoga is, zijn er ook genoeg mensen, die mediteren zonder aan yoga te doen. Simpelweg, omdat meditatie zo goed voor je is. Daarentegen kan het woord meditatie ook flink afschrikken, er wordt gedacht dat het heel zweverig is, of dat je je denken moet stopzetten, dat je voor uren achtereen stil moet zitten.

Ik hoop, dat ik wat van die angstbeelden over meditatie weg kan nemen en je vooral kan laten zien wat meditatie wél is. Er zijn heel veel verschillende soorten meditatie: van dansmeditaties tot stiltemeditaties en alles er tussen in. Om meditatie leuk te maken, kan je wat verschillende soorten uitproberen en kijken wat er het beste bij je past. Eerlijk is eerlijk, het is best lastig om te gaan mediteren. Het is een discipline ontwikkelen en vooral is het belangrijk om geduld te hebben. Maar ik kan je beloven, zodra je hebt ervaren wat meditatie met je doet, kun je niet meer zonder!

Om één van de grootste mythen rondom meditatie meteen te doorbreken: Je hoeft je denken niet stop te zetten, dit is zelfs onmogelijk in het begin. Het denken is altijd aanwezig. Wat je onder andere leert in meditatie is om het denken waar te nemen, je leert kijken naar je eigen gedachten van een afstandje, zonder te oordelen. Wat er dan gebeurt, is dat je steeds meer inzicht krijgt in je denken, en dus ook in wie je bent, waarom je doet zoals je doet, waarom je op sommige dingen op een bepaalde manier reageert. Het is dus eigenlijk heel behulpzaam. Wat nog een voordeel van dat observeren is, dat het denken ook steeds rustiger wordt en uiteindelijk zal je merken dat er een ruimte tussen gedachten ontstaat, een ruimte waarin helemaal niets is. Op den duur ga je die ruimte steeds een stukje verder uitbreiden en dat gaat helemaal vanzelf, als je consequent mediteert.

Hoe langer je mediteert, hoe meer voordelen je gaat ervaren. Eén van de voordelen is hierboven al uitgelegd: je krijgt meer inzicht in je denken en het denken wordt rustiger. Maar er zijn nog veel meer voordelen van meditatie. Zo neutraliseert het alle prikkels, die je op een dag binnen krijgt. En we krijgen behoorlijk wat prikkels op een dag binnen via alle schermen. Door meditatie ga je beter slapen. Je komt emotioneel en mentaal gezien meer in balans. Je krijgt meer energie de hele dag door en tijdens meditatie maken je hersenen het geluks-hormoon aan. Dit zijn maar enkele voorbeelden van wat meditatie met je kan doen. Het best is natuurlijk om het gewoon lekker zelf te ervaren!

Zoals al eerder gezegd: het kan lastig zijn om met meditatie te beginnen. Daarom is het belangrijk dat je klein begint, het wordt dan haalbaar en je went er langzaam maar zeker aan om te mediteren. Ademhaling is belangrijk in meditatie. De ademhaling is de brug tussen lichaam en geest. Dus als je ademhaling onregelmatig en oppervlakkig is, is je denken ook onrustiger. Daarom adviseer ik meestal om met ademhalingsoefeningen te beginnen. Begin eerst eens een week lang 1 keer per dag voor 7 minuten Makrasana (link) te doen. Dat bouw je uit naar 2 keer per dag 7 minuten. Dat houd je dan nog 2 weken vol. Vervolgens kan je beginnen met 5 minuten mediteren. Je kan bijvoorbeeld beginnen met het concentreren op de ademhaling. Iedere in- en uitademing maak je bewust en met aandacht. Als dat goed voelt kan je dat gaan uitbouwen door er iedere week een paar minuten bij te doen. Ook kun je wisselen in meditatie technieken. Zo kan een Mala heel behulpzaam zijn, op iedere kraal herhaal je een mantra. Maar je kan je ook op een bepaald gevoel of gedachte richten. Je kan ook gaan waarnemen wat er allemaal in je opkomt aan gevoelens, gedachten en emoties, zonder te oordelen. Wat voor jou het beste werkt is heel persoonlijk, dus probeer gewoon wat dingen uit en kijk wat het beste werkt.

Ervaar, speel en ontdek!

Namasté

BEKIJK DE VIDEO