Dandasana

Dandasana

Dandasana

Dandasana (de stafhouding) is de blauwdruk voor alle zittende houdingen. Hij ziet er gemakkelijk uit, maar vergis je niet, het is een heel actieve houding.

Hoe in de asana te komen?

  1. Ga op je billen zitten met je benen voor je uitgestrekt.
  2. Plaats je handen naast je heupen, vingertoppen wijzen naar voren.
  3. Trek je tenen naar je toe en duw je hielen van je vandaan.
  4. Draai de bovenbenen voor je gevoel naar binnen.
  5. Druk je kuiten, knieën en bovenbenen stevig omlaag.
  6. Draai de schouderbladen naar elkaar toe.
  7. Lift het borstbeen omhoog.
  8. Trek de navel in naar binnen.
  9. Kantel het bekken licht naar voren, zodat je je rug kan verlengen. Als dit lastig is, kan je op een dekentje of een kussentje gaan zitten, dat maakt het makkelijker om te kantelen.
  10. Verleng je flanken en laat de onderste ribben zacht worden.
  11. Verleng vanuit je zitbotten omhoog de lucht in en gebruik de handen enkel als ondersteuning.

Uit de asana

  1. Ontspan simpelweg je lichaam weer 😉

De fysieke kant van de asana

Er zijn behoorlijk wat spieren, die geactiveerd worden. Denk aan je beenspieren, rug, buik, borst, schouder en armspieren. Deze asana verbetert de algehele houding. De wervelkolom wordt verlengd en de rugspieren worden versterkt. De mobiliteit van het bekken wordt verbeterd. De borstkast en schouders worden licht geopend. Daarnaast kan deze houding verlichting brengen, wanneer je een opgeblazen gevoel in je buik hebt.

De esoterische kant van de asana

De houding brengt rust in het denken, de aandacht wordt helemaal naar binnen gericht en je komt in je gevoelswaarneming. De houding zorgt er voor, dat je meer lichaamsbewustzijn krijgt. Muladhara chakra (je eerste chakra) wordt geactiveerd. Dit zorgt ervoor, dat je goed gegrond bent in je eigen gevoelswaarneming. Daarnaast wordt Svadhisthana chakra (het tweede chakra) gestimuleerd, wat je helpt om meer in je gevoelswaarneming te komen.

BEKIJK DE VIDEO