Utthita Parsvakonasana is de laterale gestrekt hoekhouding, dit is een houding die de flanken flink verlengd.

Hoe in de asana te komen?

  1. Begin in Tadasana.
  2. Zet de linkervoet een grote stap naar achteren. De rechterhiel is in lijn met de binnenste boog van je linkervoet.
  3. Verdeel de druk gelijkmatig over je rechtervoet, over het algemeen betekend dit dat je de bal van de voet iets steviger de grond in moet duwen. Til je rechter kuit op en draai je bovenbeen licht naar buiten.
  4. Breng dan de aandacht naar je rechterbeen, verdeel de druk gelijkmatig over je rechtervoet, duw de buitenkant van je rechtervoet iets steviger de grond in. Lift de kuit en draai je bovenbeen naar binnen.
  5. Buig de rechterknie zodat je been een hoek van 90˚ maakt.
  6. Plaats je rechter elleboog op je rechter boven been.
  7. Cirkel je linkerarm naar voren en strek hem schuin voor je uit, zodat je van je vinger tot aan je voet in één lijn bent, de handpalm is omlaag gedraaid.
  8. Breng de schouderbladen naar elkaar toe en draai je borst open en kijk omhoog.
  9. Als je meer ruimte hebt kun je je rechterhand aan de buiten kant van je voet plaatsen, op een blok of op de grond afhankelijk van de ruimte die je hebt. Als je je hand op de grond plaatst raad ik aan om op de vingertoppen te komen zodat je niet gaat leunen op je hand.

Uit de asana

  1. Breng op een uitademing je boven lichaam recht op.
  2. Strek de benen.
  3. Stap de voeten bij elkaar.

De fysieke kant van de asana

In deze houding wordt het uithoudingsvermogen verbeterd. Het hele lichaam wordt aan het werk gezet; de voeten, enkels en knieën worden versterkt, de benen, buik, rug en schouders worden sterker en de heup, borst en schouders worden geopend en de flank wordt verlengd. Deze houding is dus erg gunstig voor het lichaam. Rugklachten worden verminderd, spanning in nek en schouders worden verlicht. Deze houding werk ook verlichtend bij menstruatie klachten.

De esoterische kant van de asana

Mijn ervaring met deze houding is dat hij verzet oproept. Er is een diepe stretch en tegelijkertijd zijn een aantal spieren flink actief dit maakt dat de houding vaak als minder prettig wordt ervaren. Probeer in de houding waar te nemen waar het verzet vandaan komt, is het fysiek of is ligt het dieper? Door dat verzet te accepteren kan je naar de diepere lagen van jezelf gaan en je authentieke kracht vinden. Ook al kan deze houding in het begin verzet oproepen en voel je je misschien kwetsbaar uiteindelijk brengt deze houding je bij je authentieke kracht.

BEKIJK DE VIDEO

Categorieën: Step by Step